Методична скарбничка




              Вправи та ігри з читання.

Завдання на розвиток свідомого і правильного читання
1.​ «Передбачення » (за заголовком передбачати зміст).
2.​ Словникова робота.
3.​ Читання всього тексту.
4.​ Читання, ділення на частини.
5.​ Читання, ділення на частини. Складання плану.
6.​ Читання за готовим планом.
7.​ Читання з наступним переказом.
8.​ Читання зі скороченням тексту. Підготовка до переказу.
9.​ Читання ланцюжком - по реченню.
10.​ Читання до «помилки».
11.​ Читання естафетою – по абзацу.
12.​ Читання впівголоса.
13.​ Знаходження уривка до малюнку, читання.
14.​ Читання, відповіді на запитання.
15.​ Читання з тексту відповіді на запитання.
16.​ Читання уривку вірша, оповідання, казки, який сподобався найбільше.
17.​ Знаходження за даним початком чи кінцем речення всього речення.
18.​ Знаходження уривка до прислів’я.
19.​ Пошук речення, за допомогою якого можна виправити допущену помилку.
20.​ Пошук речення, що відображає головну думку твору.
21.​ Читання і встановлення, що правда, а що видумано.
22.​ Вибіркове читання з бесідою.
23.​ Читання уривка тексту з поширенням речень у ньому.
24.​ Хто швидше знайде слово.
25.​ Пошук в тексті: найдовшого, найменшого слів.
26.​ Утворити пряме і переносне значення слів.
27.​ Дібрати синоніми, антоніми.
28.​ Знайти близькі за значенням слова.
29.​ Знайти уривок де описано головного героя.
30.​ Знайти уривок – опис природи (тощо).
31.​ Вибіркове читання (зачину, основної частини, кінцівки, діалогу, слів автора, міркування).
32.​ Прочитай і порівняй (уривок, твір, вірш).
33.​ Характеристика героїв з використанням слів, речень, частин тексту.
34.​ Скласти лист героєві тексту.
35.​ Скласти загадку до теми твору.
36.​ Перетворіть минуле у майбутнє (і т. п.).
37.​ Закінчити казку по іншому.
38.​ Постав питання до тексту.
39.​ Знайди половину прислів’я.
40.​ Знайти слово в якому можна прочитати інше, або декілька.
41.​ Читання загадкових оповідань (з малюнками).
42.​ Гра «Так чи не так?».
43.​ Перестав слова в реченні.
44.​ Скороти речення (до 2-х слів, до 4-х слів).
45.​ Створення «Асоціативного куща».
46.​ Пошук дво-, три-, чотирискладових слів.
47.​ Пошук і читання сполучень :
-​ іменник + прикметник;
-​ іменник + дієслово;
-​ займенник + дієслово тощо.
48.​ Читання, визначення незрозумілих слів. Пояснення.
49.​ Читання з виписуванням слів для словника до теми «Батьківщина», «Літо», «Школа» тощо.

50.​ Читання в парі «А ми друзі»(одночасно).

Завдання на розвиток темпу читання
1.​ Читання в темпі скоромовки.
2.​ Читання гудіння.
3.​ Багаторазове читання з прискоренням (10 – 15 рядків).
4.​ Читання на час. Починаючи з 15-секундними замірами швидкості читання – уголос і про себе.
5.​ Хорове читання.
6.​ Комбіноване читання (вчитель, учні - хором).
7.​ Гра «Вовк і Заєць». Учні починають читати одночасно, намагаючись обігнати один одного. (робота в парі).
8.​ Гра «Ми друзі» (робота в парі). Учні читають по реченню (через раз).
9.​ Гра «Засічка - кидок». При слові «кидок» всі читають. При слові «засічка» - помічають останнє слово (від 10 до 30 слів).
10.​ Гра «Формула - 1». Діти читають текст 1хв, повертаються на початок, знову починають читати, намагаються обігнати «фініш»(помітку).
11.​ Гра «Стовпчик». Діти читають перші слова в тексті, потім другі і т.д.
12.​ Читання «Естафетою» або «Ланцюжком».
13.​ Читання впівголоса.
14.​ Читання «очима».
15.​ Читання «до помилки».
16.​ Гра «День і Ніч». Читання ряду – вголос, ряду – мовчки.
17.​ Читання «Буксиром».
18.​ Читання «Луною».
19.​ Читання «Губами». Губи «промовляють» слово, звуків не чути.
20.​ Гра «Дощик». «Дощик накрапає» - учні читають повільно, «Дощ» - читають швидше, «Злива» - читають скоромовкою і навпаки.
21.​ Вибіркове читання. Швидко переходячи до іншої частини.
22.​ Гра «Не зіб’юсь» або «Знайди пеньок».
23.​ Гра «Дзеркальне речення».
24.​ Гра «наздожени речення». ( Вчитель починає, учень або група учнів допомагає).
25.​ Гра «Вилучи зайву літеру».
26.​ Гра «Відшукай слова». Знаходять слова між буквами.
27.​ Гра «Дощик». Читання слів за числами.
28.​ Читання слів з пропущеними голосними (таблиці).
29.​ «Роз’єднай на слова», прочитай.
30.​ Читання текстів за Едігеєм.


Ігри на уроках читання

1. Робота в парах. Гра «Ми - друзі».
Учні читають по реченню (через раз).
2. Гра «Засічка - кидок». (на розвиток швидкості)
При слові «кидок» всі читають. При слові «засічка» - помічають остання слово (від 10 до 30 слів).
3. Гра «Незнайко»
Учитель або підготовлений учень читають у ролі Незнайки, допускаючи помилки, а учні виправляють його і читають правильно.
4. Гра «Два в одному»
Знайти в тексті таке слово, щоб в ньому можна було прочитати інше , нове.
5.Гра «Формула - 1»
Діти читають текст 1 хв., повертаються на початок, знову починають читати, намагаються обігнати, «фініш» (помітку).
6. Гра «Стовпчик»
Діти читають перші слова в тексті, потім другі і т.д.
7. Гра «Видючий»
- знайти в тексті слова з 2 головними, трьома, одним;
- знайти слова з однаковими голосними, приголосними;
- знайти слова, в яких наголошений перший склад , другий, третій і т.д.
Мовленнєві ігри
1. Гра «Вилучи зайву літеру»
І
ІІ
ІІІ
марлина
сморводина
яблурня
вишння
оглірок
помідвор
квартопля
квасколя
цибруля
бурякси
пернець
сливда
дивзан
стрілець
стріл
шкафа
ліжкло
полунниця
дзеркалзо
гардервоп
пларта
серквант
сокора
крілсло
ведфмідь
лискичка
ковбан
заєнць
метелжик
жваба
брілка
кішкла
кломар
єншот
буксел
ленлека
2. Гра «Відшукай слова»
а) ю л а н и п о д р о с т о к р м о л о к о в б а с а н ю
т а о н а л и м и а н о н а з у б с т о н е м р у к а щ о
л а а р о г р к о с а н т и м у р к о о л н о н к о л
р н и м с п р т и к р а с н в о р ф.
б) є м о в а у к р о п и в а а у с т у д і я ф о т о а п а р а т с к а
м а л ю к с о м з р о з у м і т и г р а к і о п к і н ц і в к а о ю с р
б о р о ш н о ю с я л и н к а л и н а м и с т о м и в с я ь у л о в р я є
с т р у м о к р и й я є о у п е н ь л і с н и к а ш е л ь о к ю у о р с.
3. Гра «Не зіб’юсь» (швидко прочитати слова)
1. капуста капуста пусто
2. мишка мишка кішка
3. весна весна весла
4. зима зима сама
5. кіт кіт кит
6.поріг поріг пиріг
7. гілка гілка білка
8. листок листок місток
9. горобець горобець стрілець
10. горішки шишки горішки
11. хвіст хвіст зріст
12. річка річка вуличка
13. дочка дочка родичка
4. Гра «Дзеркальне речення»
1. зороМ єюлам ан інків ирозу
2. ясубаб окдивш ежя’в икчивакур
3. йиндолох ретів енеж ирамх
4. еваксал окченос аліргіз юлмез.
5. коноровйаж єатів сан з юансев.
6.ан іцчиварт ьсиларг атянецуц.
7. у умошан ісакл ежуд онраг
8. алшіп ятсаН в елоп итаж.
9. янрічев акьноріз єатсв
10. им инесов иларибз тут инатшак.


ТВОРЧІ ВПРАВИ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ

1. З кожного слова – по одному звуку, щоб вийшло нове слово.
     Називаю слова. Учні повинні скласти з них слово таким чином: взяти з першого слова перший звук і позначити його буквою, а з другого – другий, з третього – третій і т.д.
     Виграє той, хто першим складає слово і правильно прочитає його.
Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
Мало, дим. сир (мир);
Пара, перо, він, мама, канал (пенал);
Заєць, лис, ломи, собака (зима);
Звір, лось, шишка, лини, корито (зошит);
Рука, нема, рада, сади, насос, фабрика, записка (редиска);
Лава, лин, бамбук, молодий, батон (лимон).
    
     2. Чарівні клітки.
с
о
м
о
с
и
м
и


с
о
н
о
с
а
н
а


л
а
н
а
л
е
н
е






1) Встав у ці клітки букви:
с, о, м, о, с, и, м, и
щоб вийшли слова: сом, оси, ми
у ширину і довжину.

2) Встав у ці клітки букви
с, о, н, о, с, а, н, а
щоб вийшли слова: сон, оса, на
у ширину і довжину.

3) Встав у ці клітки букви
л, а, н, а, л, е, н, е
щоб вийшли слова: лан, але, не
у ширину і довжину.


     3. За алфавітом.
     На дошці висить таблиця з алфавітом. Кожна цифра відповідає порядкові, місцю букви в алфавіті: а-1, б-2, в-3 і т.д.
     Наприклад, слово абрикос цифрами пишеться:
                   1, 2, 20, 10, 14, 18, 21.
     Матеріал для гри:
2, 23, 20, 31, 14 (буряк); 3, 7, 6, 17, 12, 6, 31 (ведмідь); 3, 24, 16, 11, 27, 34 (вулиця); 29, 15, 19, 16, 1 (школа); 10, 19, 29, 11, 23 (зошит); 15, 18, 11, 9, 15, 1 (книжка); 24, 28, 7, 18, 31 (учень); 2, 1, 23, 31, 15, 12, 3, 30, 11, 18, 1 (Батьківщина).
     4. Шаради складів.
     Називаю слова, вказую, які склади цих слів треба взяти, щоб утворити нове слово. Наприклад: треба взяти другий склад слова сама, і перший – слова лоша, щоб утворилось слово мало.
     1) Перший склад слова бетон, другий – слова вересень і другий – слова ваза (береза).
     2) Перші склади слів черепаха, редиска, вигін, кипіти (черевики).
     3) Перший склад слова помідор, перший і другий - слова неділя і другий - слова кілок (понеділок).

5. З букв одного слова.
     З букв даного слова учням за певний час за допомогою словничків скласти і записати слова:
     Ведмідь (мед, мідь, дім, дві, дід);
     Айстри (старий, три, рис, сир, тир);
     Акваріум (мак, кава, міра, кара, рама, ріка, Віра, кір, рука, крам, вік);
     Диктант (нитка, так, тин, кит, кат, танк);
     Екскурсія (рік, сік, кір, сук);
     Жайворонок (жар, вкрай, ворон, корова, корона, край, кран, кров, нова, ножовка, нора, рак, район. рано, ранок);
     Компас ( кома, копа, каса, сом, мак, сам, смак, оса);
     Космонавт (сон, мак, сом, коса, кома, так, сова, мова, носок, сам, танк, вона, станок, там, танок).

     6. Алфавіт і чотири арифметичні дії.
     Потрібно прочитати слово, пригадати, на якому місці в алфавіті кожна його буква, і або від цього числа відняти, або до нього додати, або його поділити, або помножити на якісь числа, щоб вийшло нове число – показник букв за алфавітом у новому слові.
     Наприклад, коли зі слова буряк треба зробити слово заєць, то слід записати так:
         б  у  р  я  к                    п  и  с  ь  м  о                п  е  н  а  л
          +  -  -  -   +                     -           -  +  +                +  +  -  -  +
          8 23 13 6 16                  4          20 10 15           4 21 11 17 15
          з  а  є  ц  ь                     л  и  с  и  ц  я               у  ч  е  н  ь

          о  л  і  в  е  ц  ь             в  у  л  и  ц  я                п  і  в  е  н  ь
          +  -  -  +  +  -  -              +  -  +      +  -                 +  -  +  +  +
           2 9 6 9 15 12 30           3 13 7     11 13              14 10 13 17 3
          р  е  д  и  с  к  а             д  и  т  и  н  а               я  б  л  у  н  я

          ц  и  б  у  л  я                ч  е  р  е  м  х  а
           -  -  +  -  -  -                    -  +  -  +  -  -  +
          7 4 26 13 13 15              8 12 4 5 11 7 20
           п  е  ч  е  в  о                 п  о  м  і  д  о  р

    
        
7. “Зачаровані слова”.
         А В  Т О  М О Б  І  Л Ь                    А П  Е Л  Ь С  И Н
         1  2  3  4  5  6  7  8  9 10                   1  2  3  4  5  6  7  8
        
         3  4  5              9  6  3  4                       6  7  8            2  3  8  5
         1  3  4  5          7  8  9  10                     4  1  8            4  1  2  7
         5  8  9  10        3  1  5                           2  3  6            6  1  8  7
         2  8  9              2  3  4  5  1                   2  1  8           
            С Т А Д І О Н                                    Д И С Ц И П Л И Н А
         1  2  3  4  5  6  7                                   1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
        
         1 6 7            1 2 3 4 6                           7 8 9 1                  6 8 9 10
         1 3 4            4 6 7                                 3 2 9                     6 1 6 9
         1 2 3 7         4 6                                    7 10 9 5                7 8 1 10
         1 2 5 7 1                                               4 8 7 2 9 10



            Т Е М П Е Р А Т У Р А                    Г Р О М А Д Я Н И Н
         1  2  3  4  5  6  7  8  9 10 11                 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10

         8 9 10                     4 5 0 7                   2 3 4  5               4 3 6 5
         3 2 8 7                    1 2 3 4                  1 2 5                    1 3 2 5
         9 6 7                       1 7 3                     7 8                       4 9
         1 2 7 8 10               1 2 7 8 10             2 9 4                    4 9 1
         3 5 8 11                  8 7 6 11                6 9 4                    1 2 5 4
         4 7 10 11                4 7 10 11              6 9 10 7               6 3
         6 7 3 11                                               10 5 6                  6 5 1

     8. Заміни букву, щоб вийшло нове слово.
     1. Синя соковита на дереві росте, я с на з змінити – великий дощ впаде. (Слива, злива).
     2. З о метал, яким паяють, його люди добре знають. І о на с зміни, з ним ти речення склади. (Олово, слово).
     3. З к землю тверду добре б’є, а з и у людей і тварин є.
(Кирка, нирка).
     4. З н частина я доби, з п я грію щозими, з р предметом стану я, от вам загадка моя. (Ніч, піч, річ),
     5. З п уперта тварина, а з р на троні людина. (цап, цар),
     6. Мчу дорогами я з ш, з л я ягода смачна. (машина, малина).
     7. З т пливе, а з д росте. (Пліт, плід).
     8. З с сапаю, з ш вдягаю, з л стрибаю, з п ховаю. (сапка, шапка, лапка, папка).
     9. Яскрава квітка на городі змінила к на р. Пишатися небозі годі, тваринка вже тепер. (мак, рак).
     10. З т все тихо-тихо; з м для їжі лихо, погризе, потрошить все, що й у нору занесе. (тиша, миша).
     11. З л я риба запашна, огорожа з т міцна; своїх хлопців звуть батьки, коли с поставиш ти. (лин, тин, син).
     12. З м морський північний звір, з к я з борошна смачний. (морж, корж).

     9. Додай, відніми букву, щоб вийшло нове слово.
     1. Я чудодійна буква к, з кількох мостів великих я зробити можу невеликий міст. Хто відгадає загадку цієї зміни? (мост, мостик).
     2. А хочеш – з міста буде переправа? Для букви к і це легенька справа. (місто, місток).
     3. Грім гримить і вітер виє, а к додай – все заніміє, в городину я обернусь і у борщі зварюсь. (Буря, буряк).
     4. Він корисний дуже птах, а г відкинеш – стане... (грак, рак).
     5. Зерно він меле на муку, відкинеш м – живе в ставку. (млин, лин).
     6. На нім барвисті квіти, трава зеленіє, а п додай – зоре усе, не пожаліє. (луч, плуг).
     7. Місто для стоянки кораблів, а с додай – загартує всіх. (Порт, спорт).
     8. Світить, трохи гріє вона. Без м – є у ведмедя і кроля. (лампа, лапка).
     9. Без т, коли вода кипить, а з т – у школі всяк сидить. (пора, парта).
     10. На клумбах гарні, запашні, без к лише гіллячки ми. (квіти, віти).

     10. Перестав букви, щоб вийшло нове слово.
     Осел – село, лісок – сокіл, курча – ручка, старий – айстра, кіт – тік, гава – вага, марка – рамка, кури – руки, гори – роги. тіло – літо, банка – кабан, дошка – шкода, рис – сир, липа – пила, нора – рана, лови – воли, наголос – голосна, спина – насип – напис, смола – масло, сосна – насос.
     
      11.Знайди спільне закінчення слів.
Карт(…), маш(…), кал(…)         Відповідь:ина
Гороб(…), гле(…), паль(…)       Відповідь:чик
Сер(…), вікон(…), сон(…)          Відповідь:це

      12. Виправ помилки:
Дякую Вас                                           Дав вірну відповідь
Вибачте мені                                      Відкривати очі
Приймати участь                               піднести квіти
Придбав досвід                                    дати запитання   
Терміново подзвонити                        перевернув сторінку
На протязі тижня                              зварити борща  
Відкривати двері                                 намалювати квітів

Висловте свою думку про Панаса як людину за його листом. Виправте помилки, допущені Панасом. Яких орфограм не знав хлопець?

                               Написав листа Панас
Написав листа Панас                  Обіцяю і пишу –
і послав до «Зірки»:                    всім за пріклад буду!
«Буди вчитися наш клас             Тож і прошу вас одне:
тільки на пятірки.                       у своїй газеті
Я про це уже казав                        ви, як кращого, й мене
в піонер загоні,                            дайте на партреті.
всі мині, як веступав                   Не одмовить прошу вас!
плескали в долоні.                       Активіст карась Панас».
Вчора в класі говорив                  Наша відповідь проста –
Я на зборах знову,                        так писати стидно.
щоб нихто з нас не робив            Твій портрет уже з листа
помілок у мові.                              нам, Панасе, видно.
Я завжди про це кажу,                                     С. Олійник.
виступаю всьюду!  

13. Допиши казку.
         На мою долоньку впала сніжна зірочка. Я злякався, що вона розтане, і обережно підняв її пуховою рукавичкою.
-- Дякую тобі, -- несподівано промовила сніжинка.
-- Ти вмієш говорити? – здивувався я. – Розкажи, звідки ти прилетіла!
-- Добре, -- посміхнулася сніжинка. – Слухай...

 Як приходить весна?
         Якось на початку березня ми з дідусем гуляли у парку. Сніг ще не зійшов. День був похмурий. Я пожалкував, що весна ще не скоро прийде до нас.
         -- Дозволь не погодитися з тобою, -- відказав на це дідусь. – Придивись уважніше, і помітиш сам, що весна вже дуже близько.
         Виглянуло сонечко, і я справді помітив, що ...

14. Допиши прислів’я.
Не хвали себе сам, ...
Нема друга – шукай, а ...
Дім без книги -- ...
Чого Івась не навчився, того й ...
Хочеш їсти калачі –...
Розум і  вихованість-...
Добре слово краще, ніж ...

Землю красить сонце, ...



Гра «Слово заховалось»
— Запишіть слова за звуко-буквеною схемою.
Варіант 1
[ш ч и г о л′]
щиголь
[ш ч а в е л′]
щавель
[ш ч и т]
щит
Варіант 2
ш [ч о к а]
щока
[к у ш ч′ і]
кущі
[л′ а ш ч′ і]
лящі
Варіант 3
[ш ч о д н′ а]
щодня
[п л а ш ч]
плащ
[ш ч и г л и к]
щиглик
Варіант 4
[х р′ а ш ч]
хрящ
[п л ош ч а]
площа
[д о ш ч′ і]
дощі
Варіант 5
[б л и ш ч и т′]
блищить
[ш ч еб е т]
щебет
[п а х о ш ч′ і]
пахощі
Варіант 6
[ш ч и р′ і с т′]
щирість
[с е л и ш ч е]
селище
[ш ч е н′ а]
щеня





Комментариев нет:

Отправить комментарий